tirsdag 10. april 2012

Advarsel

Ikke kutt ut vanlige matvarer fra kosten før dere har drøftet dette med legen!

Jeg hadde lenge hatt problemer med at magen min var oppblåst, i tillegg til magesmerter. Jeg merket også at det ble spesielt ille etter at jeg hadde spist brødmat. Jeg trappet ned på brødmat, noe som førte til at jeg reagerte enda sterkere hver gang jeg spiste brød. Jeg kuttet da ut alt som inneholdt hvetemel. Konsekvensen var at jeg reagerte på melkeprodukter.

Etter jeg kuttet ut gluten og laktose tåler jeg ikke antydning av det uten at jeg blir trøtt eller får magesmerter. Et eksempel er at etter å ha bakt kake med hvetemel til en skoletilstelning for jenta min var jeg syk hele natta og påfølgende dag.

Legen mistenkte cøliaki, men siden jeg hadde gått så lenge uten hvete slo ikke blodprøven ut. Jeg fikk beskjed av legen at jeg måtte gå tre måneder på vanlig diett, men det nektet jeg. Er det cøliaki så er det uansett "riktig behandling" jeg holder på med. Ulempen er at jeg ikke har rett på grunnstønad fra NAV som er på rundt 1700,- pr måned,  penger som ville vært gode å ha pga. fordyret kosthold.

Ved å "snuse" rundt på nett om gluten og laktosefritt kosthold har jeg sett mange anbefalinger om å kutte vanlig mel fra kosten. Angivelig skal ikke dette være bra for kroppen vår. Jeg er absolutt ingen ekspert men jeg har mange meninger. Dersom du føler at du blir syk av maten du spiser så drøft dette med legen før dere kutter ned eller ut denne matvaren. Ta nødvendige tester. Det er ikke sikkert at det er Cøliaki, men det er verdt å sjekke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar