fredag 20. april 2012

Glutenfrie kyllingnuggets

Kyllingnuggets er kjempegodt og behøver  ikke være usunt. Disse er stekt i ovnen og man slipper da både styret med å frityrsteke og ikke minst det unødvendige fettet.


Hvis du tåler parmasan er det godt å raspe litt av dette i melblandingen. Da blir det mer smak på nuggetsen, jeg tåler ikke det men de er veldig gode uten også.

Her er oppskriften som enkelt kan gjøres glutenholdig ved å benytte "vanlige" brødsmuler og mel. Vi er en familie på 5 og dette ble akkurat passe mengde:

5 kyllingfileter delt i "nuggetssize"
2 egg som vispes sammen
1 dl Schär pan grati (brødsmuler, glutenfrie)
3 ss maismel eller annet glutenfritt mel
0,5 ts salt
1 ts hvitløkspulver
1 ts paprikapulver
litt cayennepepper (valgfritt)
litt pepper

Rør sammen det tørre. Dypp hver enkelt kyllingbit først i egget og så i melblandingen til den er dekket. Gjenta med alle bitene. Hvis du ikke tåler egg kan du spraye nuggetsene med litt olje i stedenfor for å få melblandingen til å sitte, evt. bruke melk i steden for egg.

Stekes i ca. 12 min på 220C litt avhengig av tykkelse på nuggestene og ovn. Lurt å ikke lage for små nuggets da det lett blir tørt.

Jeg serverte med pommes frites og hjemmelaget sennepssaus og barbecuesaus.

1 kommentar:

  1. Så deilig det virket, da!
    Skal forøvrig tipse søsteren min om siden din, niesen min er nemlig glutenallergiker. Tipper du raskt får mange lesere her :)

    Lykke til i give-away'en min!

    SvarSlett