tirsdag 17. april 2012

Skinke- og makaronigrateng (glutenfri)

Denne lages like gjerne gluten- og laktosefri som "vanlig". Kjempegod er den også.


Grateng kan lages i alle mulige typer og så lenge du kan basisen kan du bare bytte ut innholdet etter hva du liker. Lager du fiskegrateng smaker det godt med litt muskatnøtt i den hvite sausen. 



Slik laget jeg vår variant i dag:

Hvit saus:
1 ss melange
6 dl melk, gjerne laktosefri
1,5 - 2 ss maizena rørt ut i litt kald melk
litt pepper


Prøv deg litt frem med Maizena for at ikke sausen skal bli for tykk.

Avkjøl sausen litt og rør inn 3 eggeplommer. 3 eggehviter stivpiskes for å ha i senere.

Rør inn ca 150g skinke, vi brukte spekeskinke. Du kan også bruke bogskinke, pølser, fisk osv. Hvis du bruker salt kjøtt behøves ikke salt i gratengen. Rør så inn kokt makaroni.  Jeg har ikke noen mål på hvor mye makaroni det var i, men ganske masse. Siden vi spiser glutenfritt brukte jeg Scär sine svar på macaroni.

Til slutt vendes de stivpiskede eggehvitene inn i sausen før den helles i formen. Hvis du ønsker kan du strø litt strøkarving på toppen. Jeg har brukt glutenfri.

Stekes på 180C i ca 40 min.  Serveres med rapet gulrot og evt. poteter. Smeltet smør med litt gressløk i er godt på fiskegrateng.

Denne er kjempegod til lunsj dagen etter også hvis du er så heldig at det blir igjen rester.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar