fredag 4. mai 2012

Gluten- og melkefri Snickerskake

Vi har våre favorittkaker her i huset, og da er det gulkake og skumkake som gjelder. I tillegg så elsker vi brownies og chocholate chip cookies.

Denne helgen tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på en ny kake. Snickerskake i gluten og laktosefri versjon.



Her er det ferdige resultatet.


Dette er kjeksen jeg har brukt.


Dette er sjokoladen jeg stort sett baker med. Bestilles billig og enkelt hos Iherb.com



Så til oppskriften:


Bunnen:
3 eggehviter (plommen brukes i fyllet)
2,5 dl sukker
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
100 g Salti (evt vanlig ritzkjeks hvis du spiser gluten) som knuses.
150 g salte peanøtter

Pisk eggehviter og sukker stivt. Tilsett bakepulver og vaniljesukker og rør litt til. Vend forsiktig inn kjeks og peanøtter. Helles i en springform og stekes på 180C i 20-25 minutter.

Fyll:
3 eggeplommer
5 ss sukker
50 g melkefritt margarin
100 g sjokolade du tåler

Smelt smøret forsiktig i en kjele og tilsett sukker og sjokolade. Når dette er helt smeltet trekker du kjelen av platen og tilsetter eggeplommene - en av gangen og visper godt. Det skal tykne noe. Helles over bunnen mens det ennå er lunkent.


3 kommentarer:

  1. Hei. Denne så jo veldig god ut! Og jeg elsker Snickers. Har fått i oppdrag og bake en gluten og melkefri kake til 17.mai. Hvor stor var kakeformen du brukte? Og hvor smått knuste du kjeksen. Ble den knust slik man knuser den til ostekakebunn? Mvh Tone

    SvarSlett
  2. Kjempegod kake. Har bakt den noen ganger nå, og skal også ha denne med til 17.mai.
    Jeg pleier å bruke en porsgrunn porselen form - den som har form, fat, lokk og håndtak i ett. Jeg vet ikke hvor stor den er.

    SvarSlett