onsdag 9. mai 2012

Sveler

Sveler eller lapper som det også kalles smaker det samme selv om de er glutenfrie. Disse er veldig luftige. Jeg steker mine på takke fordi det er raskt, men de stekes like gjerne i en stekepanne.  Serveres med rømme, syltetøy og brunost. (eller sjokoladepålegg...)

Her er min versjon av gluten og laktosefrie sveler:
Et beger laktosefri lettrømme
3dl laktosefri melk
4 egg
400 g glutenfritt mel, jeg bruker semper fin
1,5dl sukker
2ts natron
1ts salt
Blandes godt for å unngå klumper. Bør hvile i en halv time før de stekes på middels varme. Enjoy!

Ps. Tåler du laktose bruker du 6 dl kulturmelk i steden for melk og rømme.

(Jeg har laget de uten hjortetakksalt da mannen i huset ikke vil ha det.)

5 kommentarer:

  1. Hurra, akkurat det jeg lette etter. :)

    SvarSlett
  2. Hei. Denne oppskriften skal testes ut. I dag :) Vedder på at disse er supergode! Men!; har noen prøvd fryse lapper/ sveler? Evt lagret de i kjøleskap? Blir det bra tro?
    Mvh Belinda :)

    SvarSlett
  3. Det går fint å fyse sveler:)

    SvarSlett