mandag 15. oktober 2012

Lapskaus

Lapskaus er en sikker vinner på høsten og gjennom vinteren. Det er ikke mye som er like enkelt som en lapskaus.

Her brukte jeg en pose med ferdig lapskausblanding fra frysedisken. Jeg synes spesielt potetbitene er litt små, men det er veldig lettvint i en travel hverdag.

Hvis du ikke ønsker å bruke pose kan du dele opp gulrøtter, poteter, kålråbi, selleri og purre i små terninger.

Jeg koker grønnsakene møre i kjøttkraft, enten hjemmelaget hvis jeg har det, eller med buljong. Kjøtt hører jo med i en lapskaus og for meg er det kjøttpølser som gjelder, men lapskaus kan være en veldig fin måte å kvitte seg med restekjøtt på også. Stek, kjøttkaker, kotletter osv. kan fint brukes i lapskaus, så frys ned når du har til overs.

Hvis du ønsker en tykkere saus kan du spe med maizena utblandet i vann. Pass på at du tilsetter kun litt av gangen og lar det koke opp for å se om det er nok.  For en litt mørkere farge kan man også jukse litt med sukkerkulør! :)

Serveres med glutenfritt flatbrød!

Håper dette ga inspirasjon til å lage en god gryte med lapskaus nå i høstmørket.

Tips! Lapskaus er kjempefint å lage opp i store posjoner for å fryse ned og ha noe raskt en dag du ikke har lyst til å lage middag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar