lørdag 19. oktober 2013

Glutenfri modelleire

Det er noen ganger etter jeg har laget noe at jeg tenker "hvorfor har jeg ikke gjort dette før"?
Dette er en av de gangene. Jeg har lovet datteren å lage modelleire siden før sommeren og fikk endelig somlet meg til å gjøre det. Å lage hjemmelaget moddelkitt er superenkelt, og veldig vellykket.


Oppskriften er som følger:
1 dl rismel
1 dl maizena
1 dl salt
2 ss cream of tartar (dette er det noen apotek som her, jeg bestilte fra Iherb.com)
1 ss matolje
2 dl vann

Konditorfarger.

Bland alle ingrediensene bortsett fra fargene, i en gryte/panne med teflonbelegg. Rør først slik at det blir en klumpfri røre, så varmes massen opp over lav varme til den tykner. Pass på at det ikke er for varmt da vil det svi seg.

Når det blir til en tykk klump er den ferdig. Legg deigen over på et matpapir og la den avkjøle seg.

Etter modelleiren  er avkjølt deler du den i like mange deler som du har farger og knar inn farge til du får ønsket farge.

PS! Et tips er å bruke plasthansker når du knar inn farge, så slipper du fargerike hender. ;)



Etter at fargen er knadd inn og den har fått ligget litt farger den ikke av på hender, men for å være sikker på at jeg ikke fikk et fargerikt kjøkkenbord la jeg en voksduk under før snuppa fikk utfolde seg:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar