søndag 15. desember 2013

Ribbesylte

Sylte er fast takst ved juletider. Spesielt mannen og eldste datteren elsker dette. Det er veldig enkelt å lage selv og ikke minst  mye billigere enn i butikk. Et annet poeng er jo også at du vet akkurat hva maten du spiser inneholder.

Jeg søkte litt rundt på nett og ser at det er den samme oppskriften som går igjen over alt. Jeg fulgte denne fra matprat.no .

Jeg hadde ikke nellik så min ble uten dette, og det var tydeligvis ikke noe savn. Hvis du ikke er glad i alt krydderet holder det også med litt salt og pepper. Hvis du ønsker å bruke saltlake for at den skal holde seg bedre så bør du være forsiktig med mengden salt du putter i.
 
Jeg brukte ikke løk heller så min oppskrift ble slik som denne:
 
1 kg ribbe med svor

Krydderblanding:
2 ss salt
2 ts pepper
1 ts malt allehånde
1 ts malt ingefær
5 ts gelatinpulver

Det står at en skal skjære ut bena på forhånd, men det er mye lettere å få de ut etter de er kokt. Ribba skal trekke i ca 2,5 time på kokepunktet.

Når ribba er ferdig trukket lar du den renne av seg før du deler den på langs. Når det er sagt så var min litt i overkant mør pga. at den hadde ligget for lenge, så det ble ingen fine skiver - mer småplukk. Men det gikk bra det også.

Legg litt plastfolie i en brødform og så legger du svoren fra ribba i bunnen. Deretter legger du  krydderblanding og kjøtt lagvis. Så setter du den under press på et kjølig sted til neste dag. Jeg satte en annen brødform på toppen av den med sylta i og la noe tungt oppe på den igjen. Ca 2-3 kg.

Vi spiser denne med glutenfrie lefser og sennep.

Vi bruker ikke saltlake, men fryser ned i passelige porsjoner for å unngå at den blir sur. Min erfaring er at den holder 4-6 dager i kjøleskap, du kjenner fort på lukta om den har blitt sur.
 
Som dere ser så er sylta mi langt fra perfekt, men den ble veldig god. Dette er en av de tingene som er så utrolig enkelt men som mange vegrer seg for å prøve. Jeg hadde ikke riktig krydder, jeg glemte ribba under koking så den stod på plata en time for lenge osv. Men den ble helt fin. ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar