lørdag 1. mars 2014

Sjokoladekake

Da har jeg endelig fått somlet meg til å bake den tradisjonelle sjokoladekaka som man finner på skoleavslutninger og barnebursdager.  Jeg har bare byttet ut hvetemel med glutenfritt mel.

Hvis du ønsker kaken laktosefri eller melkefri bytter du smør med melkefri melange og melk med den erstatningen du vanligvis bruker.


Kaka:

150 g. smør
1,5 dl. melk
3 egg
3 dl. sukker
1 ss. vaniljesukker
3/4 dl. bakekakao
2 ts. bakepulver
4 dl. glutenfritt mel (denne gangen brukte jeg mel fra Shär)

Smelt smør og rør inn kakao, tilsett melk og avkjøl. Pisk egg og sukker til eggedosis og bland dette med smørblandingen. sikt så inn det tørre og vend forsiktig til røren er jevn.

Helles i form og stekes i ca. 25 minutter på 170C. Jeg brukte en firkantet form på 26 x 26.


Glasur:

100g. smeltet smør
0,5 dl kaffe (avkjølt)
3/4 dl kakao
1,5 ss. vaniljesukker
5-6 dl melis


Rør sammen smør, kaffe, kakao og vaniljesukker. Tilsett så melis det glasuren blir i passe konsistens.

Jentene her i huset ønsket fargerikt strø på, jeg liker best kokos. Men du kan pynte kaken med hva du vil. :)


Tips! Jeg deler opp kaken og fryser den ned i stykker slik at det bare er å ta opp av fryseren når noen skal i selskap. Den kan fint fryses med glasur.

1 kommentar:

  1. Takk for god oppskrift, fikk masse skryt for denne! :)

    SvarSlett